Förbättringens svåra konst

Av Sven Bilén

Har man en bra högtalare är det lite av ett vågspel att ge sig på att försöka förbättra den. Se nu bara på XTZ 99.26, som under åren manifesterat sig som något av ett statement för firman. Det är en stativhögtalare som fått massor med lovord internationellt för ett "lysande pris/prestandaförhållande".

Sistnämnda är nyckelordet för hela konstruktionsfilosofin hos XTZ, och man arbetar envist och stenhårt i halländska Torup för att hålla det i hävd. XTZ ska vara en garanti för att kunden ska få mest möjligt för sina pengar, säger Olle Eliasson, som är den starke mannen som drar i alla trådar hos XTZ.

Begränsad livslängd

Men högtalare har trots allt bara en viss livslängd på marknaden och 99.26 har varit på marknaden länge. Det ska ju komma nytt med jämna mellanrum, men eftersom 99.26 hade visat sig vara ett så lyckat koncept ville Olle gärna undersöka om det skulle kunna gå att göra 99.26 ännu bättre utan att tumma på det där med pris/prestanda, och därmed komma med en mkII.

För att inte stirra sig blind på sina gamla lösningar sökte man extern hjälp för att få nya impulser och få sett på det hela med nya ögon. Därför har man under flera månader samarbetat med två externa firmor, en italiensk och en tysk, för att försöka optimera konstruktionen så mycket som möjligt. "Jag vill påstå att det är extremt svårt att få ut mer ur denna konstruktion än vi lyckats med", säger Olle Eliasson.

Det påståendet bör ju kontrolleras, och jag fick ett tidigt och inspelat par att leka med under ett par veckor.

Liten och flexibel

XTZ 99.26 mkII är i grunden samma högtalare som mkI. Det är en relativt liten stativhögtalare med måtten 234x375x350 mm (BxHxD) och med en matchvikt på 10 kg. Lådan är i 25 mm MDF som är pianolackad med åtta lager klarlack. Det är en tvåvägskonstruktion som via proppar kan ställas om från basreflex till sluten konstruktion. Dessutom kan diskantnivån justeras i fyra steg om man har dessa böjelser. Med andra ord är det en synnerligen flexibel högtalare som kan tillpassas till de flesta rum och preferenser.

Det sitter biwiring/biamping-termnaler av utmärkt kvalitet och delningsfiltret har polypropylenkondensatorer, mox resistorer och de kritiska spolarna är luftlindade. Verkningsgraden är på 88 dB, vilket efterhand numera nästan är rätt lågt. Bestyckningen är ett 6,5" element ur SEAS Excel-serie och en Fountek high end banddiskant - ett alldeles utmärkt element som du också kan hitta i tämligen många fler högtalare som är avsevärt dyrare än XTZ. Jag har både testat en del och lyssnat till en del av dem…

På både mkI och mkII har man arbetat med grundteserna om en kontrollerad frekvensgång, minimal distorsion samt bibehållen verkningsgrad. Man har optimerat delningsfiltret enligt alla konstens regler och det har krävt många och långa lyssningstester för att komma så långt som det bara går, säger Olle Eliasson. Man har dessutom ökat dämpmaterialet och gjort kabinettet stabilare för att minska resonanser. Även internkablaget har man gett sig på och förbättrat. Kontrollerad frekvensgång har man lyckats med, den mätkurva jag sett är absolut övertygande. Kabinettet är synnerligen dött även när man spelar högt med bastung musik och stora dynamiska urladdningar. Dessutom är byggkvaliteten i absolut toppklass.

Sand i Sahara

XTZ 99.26 mkII är tämligen enkel att ställa upp och få ett riktigt bra ljud. Dock lönar det sig absolut att lägga lite tid på att optimera. Det finns flera inställningsmöjligheter att leka med, och avståndet till bakvägg påverkar basåtergivningen rätt ordentligt. Jag ställde dem t.ex. till att börja med nästan helt fritt ute i rummet med ända upp till två meter till bakvägg. Även det klarade de särdeles fint!

Högtalaren spelar med en fin homogenitet. Diskantåtergivningen hör till den där typen där det finns all den energi som krävs, men den är där bara när den ska vara där. För mig är det en kvalitetsbeteckning. Det gör fantastiskt mycket för hur man upplever naturligheten i det som spelas. Det är ett bra diskantelement och i mitt tycke ett mycket bra val för den här typen av högtalare. För att få en dome med samma potential får man betala väsentligt mer vilket bara resulterar i en dyrare högtalare.

Att man valt SEAS Excel bas/mellanregisterelement från Norge kan kanske tyckas underligt, eftersom högtalarna tillverkas i Kina betyder det att man får skicka högtalarelement från Norge till Kina - en bakvänd väg idag, lite som att sälja sand i Sahara. Men hos XTZ säger man att man helt enkelt inte lyckats hitta något element av motsvarande kvalitet från kinesiska tillverkare, så för att bevara sina ljudmässiga ideal har man valt den svåra vägen här.

SEAS-elementet har också definitivt kvaliteter. Röster upplevs som naturliga och framför allt med den rätta sonoriteten, något som också gäller återgivningen av instrument. De får den så viktiga botten i klangen som är det fundament som de karaktärsbestämmande övertonerna ska vila på. Basen är både stor och snabb, och högtalaren upplevs gå väsentligt djupare i basen än den egentligen borde kunna. Här betyder din placering av högtalaren en del, men tack vare att basen är så rapp blir det sällan grötigt eller mullrigt även när högtalaren står mindre idealiskt placerad.

Billigt och dyrt

 


Jag kopplade till både billig och (upp till mycket) dyr elektronik. Den spelar fint med elektronik i motsvarande prisklass, men den svarar också förvånansvärt fint upp mot betydligt dyrare elektronik. Under testperioden hade jag t.ex. en hel Linn Akurate anläggning till förfogande, och det var en mycket lyckad kombination med XTZ 99.26 mk II tillsammans med relativt modest prissatta kablar från Slinkylinks och Atlas.

Det spelade helt enkelt kanonbra tillsammans! Inte i high-end referensklass, men med den där känslan som gör att det bara är härligt att lyssna. Det gjorde att jag spelade rätt mycket bara för skojs skull, och det är sannerligen inte alltid jag gör det med mina testobjekt.

Det som kanske är mest imponerande är att man lyckats förbättra basåtergivningen från den förra modellen. Egentligen är det en sådan förbättring som du kanske inte omedelbart lägger märke till, men tack vare att basen är mer stabil, lugnare och renare deriverar den också upp sina förbättringar i de högre frekvensområdena. Så brukar det hänga ihop, mer kontroll i ett frekvensområde märks även i de övriga.

Basen verkar subjektivt gå djupare och renare, men det är framför allt lugnet, självklarheten, som är bättre. Det ger hela högtalaren en rakare rygg, större självsäkerhet och lugn. Jag hade svårt att locka ut den på verkligt djupt vatten.

Nej, en högtalare för åtta tusen ska naturligtvis inte kunna allt, men med tanke på prislappen är det svårt att gnöla för mycket. Du får ett väl tilltaget soundstage, en homogen återgivning, god detaljering och på det hela taget är det en högtalare man gärna lyssnar till musik på. Jag tycker det är smått obegripligt att man får dessa kvaliteter för den prislappen, men det ska ju bara konsumenterna vara glada för. XTZ 99.26 mk II är ett svårslaget koncept...

 

 

 

XTZ 99.26 mk II

7.990 kr

www.xtz.se

 

 


 

 


Denna test är gjord i samarbete med tidningen Bild och Ljud hemma

 


 

 

 


 

NOMONO