Kärt barn, flera namn

 Ansuz tillverkar flera ström- och resonanskontrollsprodukter.

Vi provar några som verkligen gör skillnad! 


Av Kurt Lassen

 

I nordligaste Jyllandhittar vi et par särdeles kunniga HiFi-utvecklare och spännande musikälskare. På några få år har de byggt upp ett av de just nu starkaste brandet inom HiFi-branschen. Eller, egentligen är det kanske FLERA brands?

I skrivande stund är det Raidho, Ansuz och Aavik - men det skulle inte förvåna om det inte finns idéer till ännu fler. Å ja, där glömde jag ju att de också tillverkar högtalare i den mer överkomliga delen av prisskalan under märket Scansonic. Här använder de idéer och erfarenheter från Raidho. Det är speciellt MB-serien vi stiftat bekantskap med. 

MB är också initialerna för idémanden, som heter Michael Børresen. Här har vi en man med förmågan att tänka kreativt och utanför de normala ramarna. Där andra HiFi-producenter ofta lutar sig mot beprövade tekniker ställer Børresen sakerna på sin spets och är otroligt nytänkande och -skapande.

Den andre erfarne räven som var med till att starta Raidho-äventyret för 12 år sedan är Lars Kristensen. Lars är en av världens mest erfarna i branschen, han har under de senaste 30 åren rest runt världen i det goda ljudets tjänst. Först som kabelguru hos amerikanska Nordost och därefter i egen regi för Raidho, Ansuz och nu alltså även för Aavik och Scansonic. Lars Kristensen möjligtvis den som hört flest olika HiEnd-anläggningar på all världens mässor. 

Den senast anlände i firmans ansikte utåt är den minst lika sympatiske Frits Dalmose, som också har en lång erfarenhet från HiFi-branschen och, på samma smittande sätt som de båda andra, underhåller vid produktdemos; alltid med en rolig anekdot, ständigt leende och med ny och spännande musik att bjuda på. 

Det var alltså märkenas ansikten utåt, men allt som det står Raidho eller Ansuz på blir konstruerat och ihopsatt in-house i Danmark. På så sätt har Michael Børresen full kontroll över alla detaljer.

Frits Dalmose säger: “Allt sätts ihop hos Raidho i danska Pandrup. Kabinetten kommer dock färdiga från Asien. När det handlar om kabinett i Walnut Burl, så tillverkas faneret i Italien från valnötsträd som utvecklat en anormalitet, en “cancerknöl”. Se https://en.wikipedia.org/wiki/Burl.

Den sista poleringen görs efter monteringen i Danmark.”

Varför delra firmor och inte bara en? frågade vi? Frits säger: “De tre olika firmorna - Ansuz, Raidho och Aavik, har olika ägarsammansättningar. Således är bara Raidho medlem av Dantax Gruppen. Det finns också mycket förnuft i att hålla bolagen åtskilda. Bl.a. har vi inte samma distributörer/handlare i alla länder. En del distributører har kanske också bara “plats” i si nportfölj för exempelvis kablarna från Ansuz eller förstärkarna från Aavik, om de har andra högtalartillverkare i sitt stall.”

 


 

Darkz side of the moon

Men nog om Raidho. Den här gången ska vi testa några av Ansuzprodukterna. Ansuz har redan fått födseln fått en massa erfarenheter om resonanskontroll från Raidhos (där var de igen) högtalarstativ och tillhörande fötter. De av oss som har hört ett par Raidho X3 MED och UTAN resonansfötterna nickar igenkännande till att skillnaden är minst sagt stor. 

Därför var steget till att börja tillverka direkta resonanskontroller - namnet är Darkz - inte särskilt stort. Och att det inte handlar om resonansdämpande grunkor får vi veta flera gånger. Tricket är ju det att inte dämpa de resonanser som finns, eftersom de då bara skickas tillbaka till apparaten eller högtalaren. Nej, det som Ansuz menar verkligen betyder något är det som de kallar grounding.

Med det menar de att den energi som uppstått naturligtvis ska ledas bort på bästa sätt, och det gäller såväl för förstärkare som högtalere och till och med för kablar. Därför tillverkar Ansuz också speciella kabel-Darkz, förutom de av oss testade vanliga Darkz. Priserna hör inte till de billigare utan börjar vid 2.000 kr stycket. De finns, precis som deras kabelserie, i flera olika kvaliteter startande med deras Aluminium Darkz, via Ceramic och till toppmodellen Darkz Diamond. Priserna är 2.000, 3.000 och 4.800 kr stycket.

Du kan även få justerbara Darkz i de tre kvalitetsklasserna, så kostar de från 2.500 till 5.500 kroner. Det är också samma pris som Ansuz tar för deras Darkz kabellyftare. Dessutom kan du få dem som högtalarfötter med 4, 6 eller 8 mm gänga.

Frits Dalmose skickade ett ordentligt tilltaget paket med en hel del av de spännande Ansuz'-prylarna, däribland dessa Darkz. Snygga är de, i en diskret svart-grå finish som kan passa in i de flesta lyssnings- och vardagsrum. Nå, men funkar det då? är säkert din första fråga. Ja för 17, och med mer effekt än man omedelbart skulle tro att sådana här små grunkor borde ge! Speciellt under högtalarna, det är närmast omöjligt att lyssna på musik när man plockar bort Darkzarna efter att ha haft dem en längre lyssningsperiod.

Det de gör är att de stramar upp ljudbilden, och där du möjligen tidigare har gillar en lite varm och fyllig botten i de lägsta frekvenserna kommer du att höra samma botten - den är bara mycket stramare, mer precis och med en attack som du inte trodde att dina högtalare ens hade en chans att klara. Ljudbildens stabilitet blir mycket bättre med Darkz, och det gäller över hela frekvensspektrat. 

 Du kan prova med Bill Callahans fina, nio minuter långa "One Fine Morning". Du får helt säkert samma betagande upplevelse som jag fick under denna test, med en fantastisk genomskinlighet där du hör de minska av de minsta detaljerna medan den mörka rösten bär fram orden, samtidigt som de få basanslagen kommer med auktoritet och djup. Allt medan pianot och gitarren som sjunger i fjärran ger ytteligare textur till låten. Alla dessa dina detaljer framhävs betydligt bättre med Darkz monterade under högtalarna.

Till och med de lite väl presenta p-ljuden i mikrofonen är plötsligt inte irriterande längre. Dessa ljud uppstår i övrigt när en sångare påverkar membranet i mikrofonen på ett mindre lyckat sätt. För att undgå detta använder man alltid ett så kallat "pop-filter" mellan sångare och mikrofon. Trots namnet används det alltså inte bara till popmusik ;)

Man kan lätt kombinera olika Darkz. Har du ett ojämnt golv kan du kanske klara dig med en eller två av de justerbara Darkz och komplettera med de lite billigare standardvarianterna. Hursomhelst, oumbärliga är de när du väl har provat med och utan!

Oh ja, jag har helt glömt att berätta att oavsett vilken apparat jag monterade de här svart/grå prylarna på, så var resultatet varje gång samma som jag just besrkivit med högtalarna. Fler detaljer på alla plan, en klart bättre botten som man nästan kunde röra vid och violiner och andrastämmor i ljudbilden som jag förr knappt ens registrerat, trots att det var musik som jag hört tusentals gånger tidigare.

 


 

Strömfördelare?

Nej-sägarna i läsarskaran kan lika gärna hoppa över det här avsnittet. Det handlar nämligen om strömkablar och en grendosa. Eller, just ni kanske ska läsa vidare, kära vänner?

De flesta HiFi-vänner har på en eller annan tidpunkt i deras HiFi karriär skakat på huvudet när de hörde påståendet om att det skulle vara: tá daa (och trumvirvel) skillnad på strömkablar! Jag har också hört hemma bland dem och trodde inte alls på sådana sagor.

En demo på skillnaden på nätkablar för många, många år sedan (för övrigt av just Lars Kristensen på ett hotell i Köpenhamn, jag satt vid sidan av Sven Bilen) övertygade mig om at det måste ligga något i det eftersom jag så lätt som ingenting kunde höra skillnad på olika kablar. Jag kommer ihåg att jag satt med slutna ögon i flera minuter så jag inte kunde se om det var kabel A eller B eller C som blev inkopplad. Förresten var det inte någon anläggning i miljonklassen, nog snarare runt 35.000 kr inkl. højttalere, så vitt jag minns. 

Strax efter kom det in en samling seriösa nätkablar till High Fidelity redaktionen och de fick åka runt till oss skribenter, så jag fick ordentliga möjligheter att prova nätkablarna i mitt eget setup. I dag vill jag faktisk gå så långt att jag säger att nätkablar är något av det viktigaste i varje HiFi anläggning. Jag har sagt och skrivit det tidigare och jag gör det gärna igen: spänning och strömstyrka är det som i din anläggning omvandlas till akustisk energi, och därmed musik.

Ju bättre, renere och minimalt påverkad strömmen är, desto bättre presterar din anläggning. Och desto mindre ska den anstränga sig för att göra sitt bästa. Det finns nätkablar på marknaden som kostar som en famijebil eller två. Vansinne? Kanske, men om du nu verkligen hade vunnit de berömda 350 miljonerna Euro i Lotto förra helgen, skulle du då inte bjuda din anläggning på det bästa fundamentet även på strömsidan?

Ansuz gör två olika serier nätkablar, första generationen heter Mainz och består av fyra olika nivåer med modellnamnen POM, Aluminium, Ceramic og Diamond. Priserna är 9.500, 15.000, 28.500 och 76.000 for deres enmetersversion. Inte direkt billigt, men vi har sett värre. Vi har väldigt god erfarenhet med deras entry level POM, som vi själva använt länge nu. 


Ansuz har kommit med en ny nätkabel i deras senaste serie, X-serien, där de har använt de erfarenheter man gjort med sina andra nätkablar och därigenom kunnat lägga priset på en rejält lägre nivå. En meter av denna, för övrigt verkligt snygga kabel, kostar 5.500 kr. När jag säger verkligt snygg, så är det faktiskt vad hustrun uttalade - jag har hennes tillstånd att berätta det. Som hon sade när jag packade upp test-kablarna: "Wow, de är faktiskt verkligt snygga!" Och hon har väl smak ;)

Jämfört med den blott två år gamla Mainz POM så håller sig Mainz X inte tillbaka när vi talar pris/prestanda. Snarare tvärtom. Men när Ansuz nu hela tiden talar om vikten av grounding, hur realiserer de då detta när det handlar om nätkablar? Enkelt, man har bara fördubblat tvärsnittsarean på jordledaren mot plus och minus i kabeln. 

Dessutom upplyser Ansuz att alla deras kablar är ytterst lågimpedanta. Detta har de bl.a. uppnått genom deras DIHC (Double Inverted Helix Coil Technology), som kort sagt går ut på att kabelns ledare lindas åt motsatt håll i förhållande till varandra.

 


 

Mainz

Ansuz-folket tillverkar också några oförklarliga grunkor att montera i närheten av ditt strömuttag. De kallas Sparkz TC Harmonizer, och jag förstår inte vad det går ut på. Det jag däremot förstår är, att det sitter hela tolv av dem inbyggda i "grendosan", som heter Mainz Diamond. Den fås även i en aluminium-version för 19.000 mot 30.000 för Diamond-versionen. Lars Kristensen säger själv att denna strömfördelare är den viktigaste och mest banbrytande produkt som Ansuz någonsin gjort! När vi tänker på allt de hittills kommit med, så kan den ju inte vara så illa, eller? 

Men har enbart använd passiv teknologi, dvs. alltså inga dynamikdödande komponenter, och strömfördelaren har inbyggda Ansuz fötter men presterar ännu bättre med ytterligare tre eller fyra Darkz under sig. Som en liten men inte ovesäntlig detalj sitter Schuko honkontakterna monterade på sidan av Mainz och inte på ovansidan som hos de flesta andra märken. Det har den klara fördelen att alla dina anslutna nätkablar inte spretar okontrollerat rakt upp utan sitter fint samlade längs golvet eller racket.

Återigen måste vi ge oss och ge herrar Børresen, Kristensen och Dalmose rätt. De inbyggda Sparkz plugs betyder faktiskt att du kan prova att koppla in grendosan i en väggkontakt utan att något får ström från denna Mainz, och lägga märke till vad som händer. Har du en rasande bra ström i ditt hus är kanske verkan inte helt så uttalad, men under helt normala förhållanden kan Mainz göra rätt stor skillnad. Visst, inte är den billig inte, men i gengäld kan den öka din anläggnings potential i rätt betydande grad. Och om du senare uppgraderar ditt system får du ju automatiskt mer välljud via Ansuz Mainz. 

 

Musik

Det är som om vi får en liet mer nyanserad återgivning när vi provar Mainz X. Musiken flyter bättre och blir till mer. Mer musik, mer organiskt helt enkelt. Jag fick bara lust till ännu fler timmar än vanligt med anläggningen.

Låten "Lulu" med Natalie Merchant blev en ren njutning att gå på upptäcktsfärd i. Alla lager med många små detaljer, tillbakadragna stråkar samt en läcker bastrumma blev verkliggjort på allra bästa sätt. Att Merchants röst blir lite hård i refrängen har vi också hört i andra kombinationer, det är helt enkelt hennes sätt att "yla" på (ursäkta, Ms. Merchant!).

Vi notereae även ett särdeles fint drive, men samtidigt med ett silkesmjukt fingeravtryck samt vårt otröttliga behov av att vippa i takt med foten när vi lyssnade till John Williams “Becoming A Geisha” från Memoirs From A Geisha med bl.a. Yo-Yo Ma.  2:50 minutter in i spåret blir de vackra stråkarna avlösta av bombastiska trummor. Mainz/Darkz kombinationen avslöjar dynamiken i anläggningen och bjuder på ett brett och djupt lyssningsfönster. Urtjusigt!

Allt som kan låta lite grötigt i frekvenser under 80 Hz stramas upp rejält, men utan att den där smygande känslan av att det saknas bas någonsin kom. Tvärtom, den var nu till och med ändå mer närvarande men också i sanning mycket mer väldefinierad. 

 

Bättre grounding - bättre performance

Jag håller med Ansuz-folket. Ju bättre din grounding är gjord, desto bättre prestanda får du. Och det gäller såväl dyra som mer normala anläggningar. 

Gå ut och prova de här grejorna. Det enda du kan ångra är om du inte ger dem en chans. 

 

 

Ansuz Acoustics

Darkz 2.000-5.500 kr. pr. st.

Mainz X, 1m 5.500 kr.

Mainz 19.000-30.000 kr.

www.ansuz-acoustics.com

Kabellyftare från Ansuz

 

Justerbar Darkz

 

 

 

 

NOMONO