Helt plötsligt uppstod chansen att få lyssna till den magnifika Kuzma Stabi XL med 4-point tonarm

Av Sven Bilén, foto Nis Jensen

Det var naturligtvis Kuzma-importören själv, Roger Lindgren från High-Fi Consult i Malmö, som fick den goda idén att sätta på kaffe när delar av nomonoredaktionen nu ändå satt i möte bara ett par mil därifrån och han händelsevis ringde mitt i det hela. Steinick, Jensen och Bilén bordade således omgående Renaulten och var snart i Malmö.

Kuzma Stabi XL

Ni har kanske sett den magnifika skivspelaren på Arken-mässan. Kuzma själv säger att spelaren är en kulmination av 20 års forskning, utveckling och experimenterande. Målet var enkelt: att snurra skivan så likt mastern som möjligt och få tonarmen att emulera graverhuvudet. Det uppnår man genom att satsa på massivitet, säger Kuzma.
Resultatet är en fantastisk skapelse bestående av tre metalltorn, en våldsamt tjock skivtallrik och en väl tilltagen separat strömförsörjning. Ett par fabriksdata: Totalvikt (utan strömförsörjning) 77 kg, varav skivtallriken 22 kg! Materialet är genomgående mässing. För att kunna klara en sådan vikt måste också bänken vara en speciell sak - och Kuzmas egen bänk är onekligen en sådan!
Tonarmen 4-point är dämpad i flera led och har en fyrpunktslagring, som Roger menar är den verkliga nyckeln till ljudkvaliteten. I änden på tornarmen hittade vi en Benz LP-S pickup - som ni kan räkna ut var inget lämnat till slumpen.
Ni kan läsa mer om Kuzmas produkter här.

Fosgate Signature

RIIA:n för dagen var en Fosgate Signature som Roger hade på utvärdering för en trolig distribution. En intressant skapelse från Jim Fosgate. Är det inte han som var en pionjär inom bilstereo? kanske du undrar. Jo! Men han ligger bakom 18 patent och låg bland annat bakom Dolby Pro Logic II surroundprocessorn och en massa annat inom surround. Själv gillar han mest rör och vinyl, så det här MM/MC rör RIIA steget är egentligen helt logiskt. Vi vet inte så mycket mer än att här sitter 7 rör och att man kan variera impedansen medelst en ratt på baksidan som tar båda kanalerna samtidigt. Utseendet är en underlig men läcker korsning av modern design och retro.
I övrigt var det Slinkylinks kablar som ledde signalerna vidare via ett par Musical Fidelity 550K slutsteg till ett par Cadence Arca högtalare.

Music, Maestro, Please

När vi kom spelade Dylans Together Through Life stilla i bakgrunden medan vi fick pratat ifrån oss det värsta och kaffet kom i kopparna. Det var ett par år sedan jag besökte Roger sist, men redan på detta stadium gick det inte att undgå att notera att jag aldrig hade hört de indiska elektrostathybriderna spela tillnärmelsevis så bra förr. 
Under tiden hade Rogers partner-in-crime Charles Hägg anslutit, och han fick lagt på Miles Davis' Kind of Blue (sida 2 - jag gillar den bäst, säger Charles). Det var musikaliskt och lätt på det där självklara sättet som gör att man aldrig är i tvivel om riktigheten i det man hör. Norah Jones The Fall och Peter Gabriel (den första - och bästa!) bara underströk att om det kan låta så här, så måste den där Fosgate RIIA:n vara bra!
Charles brukar ofta spela lite serbisk och annan balkan-musik när han demar. Det är en livsbejakande anarkism i musiken som i varje fall tilltalar mig oerhört. Och Charles gick över till cd och spelade Goran Bregovic Sljivovica&Champagne med hans fest- och begravningsorkester - fantastisk musik, inte ett öra är torrt.
Efter detta var det dags att vända näsan hemåt, så den Nakamichi LX3 som stod allra nederst i Kuzma-hyllan fick vi  aldrig lyssnat till...

Lyssna, lyssna

Det är alltid intressant att komma runt och lyssna och vidga sina vyer. När man kommer hem igen kan man reflektera över ljudet i den egna anläggningen och ofta lättare kunna se och vad som är bra och var förbättringar kan göras. Lyssna med ett öppet sinnelag, och passa på när det är utställningar eller ni kommer förbi en butik med lite intressanta prylar.
Så småningom hoppas vi återkomma till High-Fi Consult för att i en eller annan form lyssna till Acapella högtalare och de roliga DNM kablarna.

 

 

 

 

 

NOMONO