Modern konst

Av Sven Bilén

Devialet heter firman som dykt upp "från ingenstans" med den mest uppseendeväckande konstruktion hifi-världen skådat på evigheter. Det är i grunden en tekniskt nytänkt integrerad förstärkare som helt enkelt flyttar gärnserna för hur en förstärkare ska se ut och vad den ska kunna. Jag gissar att många ledare hos "moderna" förstärkartillverkare fick kaffet i halsen när Devialet kom - och genast röt ut till sin R&D avdelning att sätta full rulle på utvecklandet.
Jo, så nytänkande är den, att man ovillkorligen måste lyfta på hatten bara för tänket bakom. D-Premier heter modellen som för att ytterligare understryka att det är den första modellen från firman. Och vilken premiär sen!

Kompakt hybrid

Devialet D-Premier är som sagt en integrerad förstärkare som ger 2x240 W med en teknik som Devialet kallar analog-digital-hybrid (ADH). Det står för att det är ett klass-A förstärkarsteg som arbetar med musiksignalen medan ett klass-D förstärkarsteg ger strömmen till utgången. Det betyder att man helt enkelt drar fördel av det som de två förstärkningsvarianterna är bäst på för att få så bra ljud som möjligt. Således kan man få ut mycket högre effekt utan att därför behöva få en våldsam strömförbrukning och värmeutveckling, men utan att rucka på ljudkvaliteten.
Samtidigt har det gjort att man kunnat hålla förstärkaren kompakt - mycket kompakt!

 

Kompakt på gott och ont

Kompakt är ordet. Förstärkaren är ett  platt och fyrkantigt block i kromfinish och liknar inget annat - ja, det skulle möjligen vara Linn Klimax serien, då. Allt är utsökt läckert och andas högsta kvalitet lång väg.

Anslutningarna döljs av en enkelt avtagbar platta och det (mycket) lilla teckenfönstret är placerat på kabinettets ovansida. Det gör att förstärkaren enkelt kan hängas på väggen som en liten elegant tavla och vara en dekoration på väggen samtidigt som den utför sitt värv.
Placerad på det viset kan man också se det lilla teckenfönstret - men knappast vad som står i det. Står maskinen placerad på ett bord eller en hylla kan du bara se något när du är vid maskinen. Det är speciellt irriterande när nu enda chansen att styra maskinen är via den exceptionellt fräcka fjärrkontrollen, som har fyra knappar plus en synnerligen läcker ratt för volymen. Du har inte en chans att veta vilken ingång som är aktiverad om du inte står vid maskinen, och då det är en liten fördröjning från det man tryckt till det det kommer ljud kan det vara rätt frustrerande.
I gengäld är volymkontrollen genialisk och centrum på den ratten vore i mitt tycke idealiskt för ett teckenfönster även på fjärren. Jag träffade en av konstruktörerna, Mathieu Pernot,  på Münchenmässan och berömde just volymkontrollen på fjärren - det visade sig att det var han som designat den, så han tog det glatt till sig. Mitt förlag om ett teckenfönster i fjärren menade han dock skulle dra för mycket ström. I så fall kunde man ju kanske bara göra fjärren uppladdningsbar, men det hade de tydligen inga konkreta planer om.

 

Massor med möjligheter

Det finns en mängd ingångar. Det finns sex rca-ingångar och allt är konfigurerbart till analog (även skivspelare) eller digital ingång. Dessutom finns två optiska och en balanserad digitalingång plus en subwooferutgång. Tillika finns HDMI in och ut.
Konfigureringen görs via ett SD-kort som sätts in i en slot i maskinen. Det finns massor med möjligheter och för att konfigurera ska man ladda hem uppsättningen från Devialets hemsida. Devialet släpper emellertid snart en konfigurator som gör jobbet enklare. Läs mer http://www.devialet.com/configure.php.
Maskinen konverterar alla analoga ingångssignaler till digital form (24 bit / 192 kHz) och sålunda behandlas signalerna på samma sett under resten av turen genom förstärkaren. Även RIAA-korrektionen görs digitalt. Det betyder i sin tur att du så småningom också ska kunna tillpassa pickupen perfekt via nedladdningsbara profiler på olika pickuper.
På münchenmässan lanserade man också det som testmaskinen borde haft men inte hade, faktiskt den enda uppenbara saken man lade märke till inte fanns, och det var en wifi-möjlighet. Wifi-korten lanserades på mässan och kan pluggas rakt ned i moderkortet på där befintlig plats. Alla som varit tidigt ute med köp av Devialet D-Premier får det gratis och franko. Så ska det se ut!

 

ADH

Ljudet, ja. Det skrevs tidigt på diverse fora om den här förstärkaren att den ju är digital och naturligtvis därför inte låter så bra. B***S***! Det är otroligt att det alltid är så många som ska uttala sig om något enbart baserat på förutfattade meningar.

För det första är det som sagt en ADH förstärkare, alltså en klass-A och klass-D hybrid, och för det andra låter den definitivt ypperligt. Jag har spelat den på mycket dyra högtalare och mycket billiga, på dynamiska högtalare och på elektrostater. Den drev allt jag kopplade till utan några som helst problem, inklusive Magico V3, som mitt stora klass-AB slutsteg inte tyckte om.

Eftersom allt görs digitalt oavsett vad det är för källa vi använder, blir ju ljudet ett resultat av helheten, av hela det kromade blocket med innehåll. Det man direkt lägger märke till är att återgivningen låter avspänd, stor och dynamisk. Här finns massor av detaljer, massor med dynamik och gott om tredimensionalitet - på det hela taget är det en mycket väl avvägd återgivning.

 

Avspänt live

Avspänd skrev jag, och i det kan man också lägga att den inte trycker fram scenariot i rummet, snarare betraktar du ljudscenatiot mer än sitter mitt inne i det.
Detta gör till exempel att liveinspelningar låter väldigt naturliga. Den rappa dynamiken parad med en stram och väldefinierad bas och en järnhård kontroll över händelseförloppet ger en livekänsla som är synnerligen illustrativ. Den utmärkta upplösningen gör att instrument och röster får det där draget av luft och luftighet som skiljer agnarna från vetet - det är en verklig klassförstärkare vi har att göra med.
Men det behöver inte vara live för att låta bra. Our Prayer med Beach Boys spelades ursprungligen in för att vara öppningsspåret på det ödesdigra Smile-albumet men utkom istället först på deras skiva 20/20 från 1969. Den omarbetade inspelningen som ligger på Smile när det äntligen gavs ut 2004 är våldsamt maipulerad stämsång a capella, och det låter hårresande vackert via Devialet. Den tysta bakgrunden, detaljåtergivningen och distorsionsfriheten gör att du lyssnar rakt igenom inspelningen och får en fantastisk musikupplevelse. Du befinner dig helt plötsligt i studion bredvid Brian Wilson - det är rasande läckert.
Den fina instrumentåtergivningen och dynamiken gör att bleckblås låter riktigt häftigt. Men man behöver inte ta det så allvarligt - jag har exempelvis med stort nöje hört diverse tekniskt mycket varierande inspelningar med The Skatalites - skamusikens gudfädrer. Devialet kräver inte perfekta inspelningar för att låta bra, den ger istället en fin musikupplevelse just för att du lätt kan ta till dig att inspelningarna inte är i toppklass och bara konstatera faktum och gå vidare till musiken.

Det betyder också att du får stort utbyte av HELA din musiksamling oavsett vilket format inspelningarna är i. Den gör sitt bästa att presentera musiken så bra det går, oavsett om det är halvdålig mp3 eller 24 bit inspelningar du häller in. Jo, du hör utan tvekan skillnaderna, men du har en lite större tolerans mot variationerna - det handlar ju om att lyssna till musik, och den här förstärkaren vänder sig mer till allätaren som stoppar in vad som helst i maskinen (den uppmanar ju liksom till det) än till hardcore puristen.

Den är på det hela taget en allätare vad det gäller musikgenrer. Den lyfter fram kärnan, själva musikinnehållet, oavsett om det är Bach eller Infected Mushroom.

 

Milstolpe

Devialet D-Premier är definitivt en milstolpe i hifi-världen och stakar ut framtiden för den moderna föstärkaren. Den är enormt flexibel, på alla sätt genomtänkt och när den dessutom låter verkligt bra kan man inte annat än plocka fram lovorden. Jag vill sträcka mig så långt som till att säga att om jag inte hade haft det jobb jag har utan "bara" skulle ha en anlägnging för mitt eget höga nöjes skull, kunde jag mycket väl ha köpt en Devialet D-Premier. Inte för att det inte finns förstärkare som låter bättre, men för att jag tycker man får den mest flexibla lösning man kan tänka sig och en ljudkvalitet som tillsammans inte blir mycket bättre för det priset.
Dessutom är den hänsynslöst läcker! En applåd härifrån.
 

 

Devialet D-Premier

integrerad förstärkare

- med mera

120.000 kr

 

www.devialet.com

www.audionord.se

 

 

Det är definitivt en god idé att använda högtalarkablar med banankontakter. Använder man gafflar måste maskinen ha plats nedåt då de sätts i underifrån i slitsarna i WBT-kontakterna. Och försök bara när den sitter på väggen! Nedifrån? Ja, förstärkaren ligger upp och ned på bilden...

 

 

 

Det nya wifi-kortet.

 

Devialet D-Premier diskuterades flitigt inne i firmans välbesökta rum på årets Münchenmässa. Hela maskinen låg dissekerad på ett stort bord med allt fritt synligt och hela firmans kader av ingernjörer svarade beredvilligt på alla frågor.

 

NOMONO