Rosor äro röda

 Ett helt nytt högtalarmärke med en klassisk men modern konstruktion. Russell K Red 100 är en spännande och intressant nykomling där man applicerat egna tekniska lösningar på kända problem.


Av Sven Bilén

 

Russell K är en helt ny högtalarfirma som dock har en massa erfarenhet från branschen. “Tillsammans har vi över 50 års erfarenhet från hifi-industrin”, säger man själva. Konstruktören heter Russell Kaufmann, och konstruktionen verkar ta utgångspunkt i den välkända forskning som BBC en gång gjorde och som resulterade i några mycket berömda konstruktioner. Även idag tillverkas BBC-högtalare. Russell K tillverkar inte enligt BBC-principen, men drar slutsatser av deras forskning. Det återkommer vi till.

 

Billigare förpackning

När man började konstruera Red 100 var målsättningen att det skulle vara en högpresterande högtalare som de flesta skulle ha råd med. Inte överraskande visade det sig att få kompromisser kostar, högtalaren blev helt enkelt dyrare att tillverka än beräknat. 

Vad gör man då? Hos Russell K valde man att dra ner på allt som inte hade med ljudet att göra. Det innebär att man skippat träfanér (men du kan få det mot merkostnad), struntat i frontgrill, skippat bi-wiringmöjlighet (vilket jag menar man ändå borde gjort, men du kan också få det mot merkostnad), använder en enklare förpackning och skippat broschyrer. All information finns på webben och när du köper din högtalare fixar handlaren en nedladdning av en personlig bruksanvisning till dig. Högtalarna konstrueras i England men tillverkas i Polen.

 

Odämpat

Kabinettet är tillverkad i 16 mm MDF med en frontbaffel på 19 mm.BBC förespråkar tunna kabinettväggar med kraftig dämpning. Russell K menar att det gör basen lite för mjuk och har därför valt odämpade väggar där en kraftig uppstagning istället snabbt ska stoppa vibrationer i kabinettet. Denna uppstagning är också noggrant akustiskt anpassad till att bara låta basen använda hela kabinettet och förhindra mellanregister att ta sig ut genom basporten, som är tuned till 35 Hz. 

Kabinettet har ingen dämning alls. Man menar att det bromsar energi och gör att det som kommer ut ur porten inte ligger synkat med det som kommer från elementen. Delningsfiltren har också anpassats till denna extra energi och man menat själva att man därmed fått en öppnare återgivning som dessutom är fri från kabinettfärgningar. Man har också arbetat hårt med att fasoptimera konstruktionen.

Bas/mellanregister tas hand om av ett 6,5” element med pappmembran, en kraftig ferritmagnet och en 25 mm talspole på aluminiumkärna. Diskanten är en 25 mm soft dome med dubbelt ferritmagnetsystem och en aluminiumtalspole på glasfiberkärna. Delningsfrekvensen är på 2,2 kHz och filtret är av “modifierat” andra ordningen med få komponenter i signalvägen - en spole för baselementet och en kondensator för diskanten. Vi kan också tillägga att frekvenskurvan fått en aning “BBC-inspirerad” dipp mellan 1,2 och 3 kHz, något som ofta bidrar till att göra högtalaren det vi ibland kallar “mer musikalisk”. I voicing-processen har man använt det talade ordet, alltså röster, och sedan kört med alla olika typer musik via olika elektronik och i olika rum för att fininställa hur högtalaren skulle låta “för att mest låta som the real thing”.

Högtalaren är designmässigt mycket fyrkantig och oerhört mycket “högtalare”. Den röda fronten på testexemplaret är en mycket förmildrande omständighet som faktiskt gör Red 100 riktigt fräck att se på, den klassiska fyrkantigheten till trots. När detta är sagt ska vi också säga att den verkar verkligt välbyggd och känns “riktigt gjord”. 

 


 

Överraskning

Vi har alltså en konstruktion inspirerad av den klassiska BBC-forskningen men med alternativa lösningar på hur man löser det tekniska. 

Det har varit riktigt spännande att stifta bekantskap med den här inte våldsamt dyra högtalaren. Ni som hört högtalare som Snell, Audionote och olika BBC-varianter känner igen er - och ändå inte. Det ni känner igen är det omedelbara, känslan av att det är skönt att lyssna och samtidigt känslan av att det förvisso inte är en neutral återgivning men att det liksom inte spelar så stor roll. Det är inte någon analytisk återgivning, snarare tvärtom. 

Men, Russell K Red 100 är lite annorlunda. Den har ett personligt uttryck, men långt ifrån så personligt att det lägger en känsla av att allt låter likadant. Faktiskt är den en snarare en personlig förmedlare men på ett sätt där de olika produktionerna också får lov att vara olika. 

Tänk över det - många av de högtalare som står ute i hemmen har en omisskännlig egen karaktär som väldigt ofta får all musik att låta på ett visst sätt, nästan som om det var samma producent som gjort alla skivor. Speciellt påstår jag att det var så på många midfi-högtalare från nittio- och början av 2000-talet. Det har blivit mycket bättre nu, men just midfi-högtalare, dit Russell K Red 100 helt klart ska räknas om man nu vill stoppa in saker i små fack, har ofta haft det problemet. Visst, det kan vara riktigt trevligt till en början eftersom musiken får karaktär, men man tröttnar rätt snabbt på en alltför voluminös bas eller en aningen vass diskant och samma stuk på all musik.

Russell K Red 100 har istället en aningen varm klang men också en utsträckt och fin diskant som gör att du liksom bara får värmen som en liten bonus. Det där med analytisk återgivning har den inte, men du saknar heller inte de detaljer som gör att musiken får rätt karaktär. Det är lite ett motsatsförhållande i hela högtalaren, det är som om den ger två visioner av musiken samtidigt. Det är väldigt trevligt och gör högtalaren väldigt mycket roligare i längden än de högtalare vi normal associerar som “gosiga” att lyssna till. En överraskande högtalare vad återgivningen angår. 

 

Klassisk rock

Jag upptäckte till min egen förvåning under testförloppet att jag hade spelat ovanligt mycket klassisk brittisk rock. Jethro Tull och Kinks var två av de grupper jag spelade, och det kändes som om man flyttades tillbaka i tiden men fick det ljud som man hade önskat att man hade haft då. Min kompis köpte alltid skivor med den italienska gruppen Pooh när han var på skidsemester, och det kom jag också att lyssna till på Russell K. Ren nostalgitripp, men det fungerade utmärkt och den italienska symfonirocken lät som en fräsch variant av 70-talet. På det hela taget var det roligt att lyssna.

Men även en favorit som Rosanne Cash lät riktigt bra. Hennes 10 Song Demo, som är en mycket enkel inspelning rent tekniskt, lät harmonisk och med naturlig instrument- och röståtergivning. Det är just skivans styrka, naturlighetet, och Red 100 klarar det riktigt bra med tanke på att den inte är dyrare än den är.

På det hela taget är högtalaren riktigt all-round, det spelar egentligen ingen roll vilken genre man spelar, den gör helt enkelt sitt bästa av det hela. När det är sagt kan vi också avslöja att den har en övre gräns för vad den kan prestera. Para ihop den med utrustning i motsvarande prisklass eller något högre, den kan inte riktigt harangera till exempel förstärkare för sexsiffriga belopp och kan inte riktigt förlösa den potential som finns i high-end apparater. Men varför skulle den också kunna det?

I en test förhåller vi oss alltid till vad apparaterna kostar. Vi testar helst utan att känna till priserna på förhand, och så kan man jämföra vad man kommit fram till med det pris som apparaten betingar. I det här fallet är det ett verkligt bra pris/prestandaförhållande.

 

Slusats

Det finns massor med högtalare i den här priskategorin, och Russell K Red 100 är ett helt oskrivet blad. Ska man våga satsa på något helt nytt och som man aldrig hört talas om? 

Ja, i det här fallet är det inte svårt att gilla den här högtalaren. Jag vet inte om man kan säga att det är en livsbejakande återgivning, men jag - som ju redan har en nice high-end anläggning - kunde själv bli frestad att ha de här högtalarna i mitt bibliotek eller i min andraanläggning, så trevlig är den. Provlyssning rekommenderas!

 

 

Russell K Red 100

15.000 kr

www.lasses-hifi.com

 

 

Russell K Red 100

Tvåvägs basreflex stativhögtalare

25 mm soft dome diskant

6,5" bas/mellanregister med pappmembran

Delningsfrekvens 2.2 kHz

Odämpad kabinett

 

 

 

NOMONO