Vinnande utveckling

SR varianterna av Audiovectors 3-serie högtalare lyfter

dem till nya höjder. Det här är bra!


Av Sven Bilén

 

Under alla år som hifi-testare har jag haft all världens olika märken och typer av produkter i mina lyssningsrum. Massor av produkter från Fjärran Länder och massor av produkter från närmare håll. Men trots att jag under väldigt många år bodde på Østerbro i Köpenhamn har jag aldrig haft något från den firma som fysiskt då låg närmast - i skarp konkurrens med Copland, som låg ungefär lika nära men i en annan riktning. Det är Audiovector jag talar om, en firma jag besökt flera gånger men av någon anledning har jag aldrig haft påhälsning av deras högtalare.

Det beslöt Mads och Ole Klifoth att det skulle bli ändring på, och då jag flera gånger hade uttryckt mitt intresse av att prova deras högtalare var det inte långt till handslag. Jag tog in till firman, fick en ordentlig genomgång av produkten av konstruktören själv, Ole Klifoth, och fick med mig ett par SR3 Avantgarde hem.

 

Audiovector SR

Det var egentligen när R11 modellen kom som mitt intresse verkligen väcktes för att få prova Audiovector. Jag fick höra toppmodellen R11 flera gånger, den första gången i München var det inte så lyckat av olika orsaker, i gengäld var den andra gången i Stockholm desto bättre. Tredje gången jag hörde den bekräftades det positiva resultatet. Här fanns många verkligt spännande drag och en, ska vi kalla det karisma, som jag inte hade väntat och inte tyckte jag hört tidigare. Visst, högtalaren kostar runt en och en halv miljon(!), men även den mindre SR6 som jag också fick höra hade inte så lite av samma drag. SR serierna har således lånat en hel del av den utveckling man gjort med R11. En hel del!

Och så kom SR-varianten av den mindre 3 serien, en serie som snabbt blev mycket populär runt om i världen och fick ett väldigt gott rykte. Spännande! Men saken är också den att vi under många år alltid hört Audiovector tillsammans med Naim elektronik. Detta både i Sverige och Danmark, då Audiovector representerat Naim i Danmark och Ljudtema har båda märkena under sin kappa i Sverige.

Emellertid distribuerar Audiovector inte Naim längre, och därför hade jag fått lov att höra Audiovector även med annan elektronik. Det var mycket spännande, för jag tyckte jag hörde några talanger i högtalaren som jag tidigare inte lagt märke till. Läs nu inte det här fel, för Naim och Audiovector passar utmärkt ihop. Det gav mig bara en förutfattad mening om ljudet från just högtalaren, för jag var så van att höra den kombinationen. 

 

Tidlös och elegant

En styrka för Audiovector är att de hittat en tidlös, elegant och flexibel kabinettlösning. 3-serien passar in i alla miljöer och är helt enkelt rasande snygg. Det är en klassisk golvhögtalare men med en design som är både lätt och elegant. Högtalaren ser mindre ut i rummet än den fysiskt är, mycket elegantare blir det inte. För dem med speciella krav kan högtalaren också fås i vilken färg eller finish du vill. 

Byggkvaliteten är ypperlig, men det som imponerar mest är alla små detaljlösningar. Här är inget lämnat åt slumpen, allt är genomfört in i minsta detalj. Det sker hela tiden en utveckling och nya lösningar finner snart inpass i hela modellsortimentet. Här finns många detaljlösningar som gör att det finns en kontinuitet i Audiovectors program som du sällan ser hos andra tillverkare - om ens någon. 

Man använder också samma kabinett för både sina aktiva och passiva högtalare. En smart lösning som ger massor med logistiska fördelar för Audiovector. Det är i grunden samma kabinett man använt hela tiden för 3-modellerna, men med olika bafflar och uppstyvningar. Gemensamt här är att man använder väldigt lite dämpningsmaterial, men olika utformat för de olika modellerna.

Som vanligt för Audiovector finns SR3 i flera varianter, alla uppgraderingsbara till toppmodellen SR3 Avantgarde Arreté. Om du vill kan du också uppgradera dem till Audiovectors aktiva högtalarsystem Discreet.

SR3 Avantgarde, vårt testobjekt, är alltså den näst största modellen. I förhållande till Si3 serien, föregångaren, har man använt sig av nya delningsfiltertekniker, laminerad frontbaffel och ett kraftigare magnetsystem. Det ska ge ett större och (ännu) mer dynamiskt ljud. 

I toppen sitter deras Air Motion Transformer diskant, som går från 2900 Hz till över 50 kHz! Det är en otrolig spännvidd och det gör också att man inte behöver använda någon speciell supertweeter utan kan klara sig med ett element. 

För en sömlös övergång från mellanregister till diskant har man tagit fram ett mellanregisterelement som kan gå upp till 10 kHz. Man har ett membranmaterial som är en kombination av kol- och glasfiber i ett komposit sandwichmembran. 

Som vanligt hos Audiovector har man fäst elementen i tre punkter, men listigt avkopplat från kabinettet. Det kallar man NES “No Energy Storage” och man menar att elementen spelar både mer realistiskt och med mer livskänsla när de inte behöver “släpa på tyngden av kabinettet”, som man säger. Talspolarna är av titan och man har applicerat aluminiumringar som sänker distorsionen med en faktor 10.

 

Uppsättning

Det har varit en riktigt rolig upplevelse att ha Audiovector SR3 Avantgarde i mitt lyssningsrum. Till att börja med var själva uppställningsfasen enkel och det gick snabbt att få till en riktigt bra uppställning. Såväl avstånd till bakvägg, vinkling och avstånd mellan högtalarna gör mycket för ljudet, men det var inte svårt att höra vilka justeringar i uppställningen som skulle till för att optimera återgivningen. Här behövdes bara några mindre ändringar från min normala startpunkt i lyssningsrummet.

En sak som kanske hjälper till här, är Audiovectors SEC teknik, Soundstage Enhancement Concept. Man leder ut valda frekvenser genom portarna på baksidan och skapar ett större soundstage. Detta ska leda till att rummet fylls mer realistiskt med ljud och att ljudbilden tillåter att flera i rummet får en sweetspot-upplevelse. 

Det har heller inte varit några som helst problem att driva högtalarna med de olika förstärkare jag provat med. Devialet, Arcam, Bladelius, Quad, Luxman…

En egenhet hos Audiovector är att man kör med triwiring. Terminalerna på baksidan har några fina bleck för den som kör med single wire kablar. Men, ett par kvalitetsjumpers här istället kan ge extra bonus för ljudet. Vi provade med Nordost jumpers, som är några av de allra bästa på marknaden enligt min mening, vilket fungerade ypperligt. 

Vi har provat högtalarna med Audiovectors egna egenutvecklade högtalarkablar. Dessutom har vi provat med de superdyra Jorma Design Statement och Nordost V2 liksom de mycket mer överkomliga Slinky Links. Audiovectors egna kablar står sig verkligt fint pris/prestandamässigt och bjuder på en homogen och välavvägd återgivning. Allra bäst var det dock med Jorma Statement. I gengäld hänger prisklasserna överhuvud taget inte alls ihop då. Men Jorma Statement visade att det går att plocka ut oanade grader av välljud från SR3 Avantgarde. 

 

Musikalitet!

Att prova Audiovector SR3 Avantgarde med flera olika förstärkare och kablar har gjort att jag fått ett delvis annat intryck än jag väntat. Det är en högtalare med betydligt större spännvidd än jag trott, efter att som sagt i princip bara hört den med Naim-elektronik tidigare. Jag visste att den spelade snabbt och med gott om dynamik, men här fanns också en öppenhet och en ljudbild som andades och var betydligt större och mer väldefinierad än jag tidigare fått höra.

Det medförde också att högtalaren spelade alla musikgengrer med stor glädje - det hade jag heller inte väntat. Från Bachs tredje Brandenburgkonsert över Emmilou Harris till Bud Powell pianojazz och vidare till The Who och AC/DC. Det fungerade helt enkelt utmärkt.

Ljudbilden är som sagt stor och återgivningen både kraftig och slank samtidigt. Det ger en finfin upplevelse, speciellt bra är det på akustisk musik och liveinspelningar. Du får en medryckande, livlig, snabb och tilltalande återgivning, en musikupplevelse som bara riktigt bra konstruktioner kan ge. 

Mycket handlar, som vanligt när vi talar om bra återgivning, om låg distorsion. Infästningen och avkopplingen från kabinetten har en stor inverkan här, precis som magnetsystem och talspolar i själva elementen. Låg distorsion betyder mer renhet i återgivningen, fler detaljer kommer fram, bakgrunden blir svartare. Det kommer mer musik, mer musikalitet i återgivningen.

Lyssna till lite live jazzmusik eller live akustisk rock. Ett bra spår är Wild Horses från Stones’ platta Stripped. Här visar sig stenarna från sin bästa sida och visar att de verkligen kan sina saker. Ljudbilden är härlig och den fina dynamiken i högtalarna ger spåret det rätta livet. 

En liten favorit är Stina Nordenstams låt om Alan Bean, som var den fjärde astronauten på månen. Både radiokonversationen med Houston och det svängande bakgrundskompet får den rätta karisman. På mindre goda högtalare blir Stinas texter ofta otydliga och svårtolkade - hon låter ibland som en ännu mer förkyld Rickie Lee Jones - men här är det kristallklart och man hör varje stavelse. Utmärkt!

 

Slutsats

Audiovector SR3 Avantgarde är en riktigt bra högtalare. Inte bara är den en av de bästa yttre designer vi vet för att kunna passa i alla tänkbara rumsmiljöer, den ger också ordentlig valuta för pengarna rent ljudmässigt. Jag är överraskad över den positivism som återgivningen har, den stora och inte minst rena ljudbilden - och den stora musikaliteten. En verkligt stark kandidat inom prissegmentet. Imponerande bra, Audiovector!

 

Audiovector SR3 Avantgarde

61.000 kr

www.ljudtema.se

 

Audiovector SR3 Avantgarde

Frekvensområde 26 Hz - 52 kHz

Känslighet 91,5 dB

Delningsfrekvenser 240/2900 Hz

Mått (HxBxD)103x19x33 cm

 


NOMONO